انجمن مدیریت آموزشی ایران Iranian Educational Administration Association
مشاهده خبر
چكيده سخنراني آقاي دكتر خلخالي با عنوان مديريت آموزشي تعميم يافته

 

 

تئوری مدیریت آموزشی تعمیم یافته،

مسیرخروج از بحران هویت رشته

Generalized Educational Management(GEM),

The route out of the crisis of discipline identity

 

دکترعلی خلخالی

khalkhali_ali@yahoo.com   

 

 

مسئله بحران هویت!

هر رشته علمی[1] شاخه ای از دانش[2] است که به عنوان بخشی از آموزش عالی تدریس و پژوهش می شود(ابت[3]،2001).  بعضی از رشته های علمی به عنوان یک رشته ی علمی مستقلِ قابل مطالعه و پژوهش[4]  شناخته شده اند و بعضی دیگر ماهیتا مستقل نیستند. معیارهای استقلال یک علم وابسته به توان مسئله یابی، تئوری سازی، تولید محتوا و روش شناسی آن علم است. معمولا رشته های علمی مستقل، حول اندیشه های تعمیم پذیر خود متمرکز شده، وبطور درون رشته ای( درونزا[5] ) و نسبتا مستقل توسعه می یابند. اما علوم غیرمستقل معمولا نگاه برون رشته ای (برونزا[6] ) داشته و متعاقب توسعه ی تئوری ها در علوم مرتبط دیگر، توسعه می یابند، و لاجرم به ندرت قادر به مسئله یابی، تولید تئوری، محتوا و روش شناسی مستقل هستند. البته صرف استقلال و یا عدم استقلال شاخص اهمیت رشته محسوب نمی شود، با این وجود و بدون تردید تئوری های درونزا معمولا وجه متمایزکنندگی[7]  دارند و ابزار تشخص[8]رشته محسوب می شوند.

دانش مدیریت آموزشی از جمله علومی است که به نظر می رسد از لحاظ هویتی دارای اغتشاش مفهومی است.  این اغتشاش مفهومی از چند منظر قابل طرح است.

1. اغتشاش مفهومی در ماهیت رشته ای

در شرایط فعلی، با مطالعه ترکیبی از متون علمی رایج این رشته نمی توان تصمیم گرفت که رشته ی مدیریت آموزشی را در کدام ماهیت رشته ای قرار داد. بعضی از صاحب نظران این رشته نیز صرفا بر ماهیت میان رشته ای بودن این دانش بسنده کرده اند. میان رشته ای بودن و یا شدن، هرچند از یک منظر نشانه های مثبتی به همراه دارد، لیکن برای دانش هایی که هنوز مرحله دیسیپلینی را آغاز نکرده اند،  زمینه های نازایی مفهومی و تئوریک رشته را فراهم خواهد کرد.

2. اغتشاش مفهومی در تئوری سازی

مدیریت آموزشی در طول حدود بیش از یک قرن حضور، نتوانسته است مولد تئوری های درون رشته ای (درون زا) باشد. به گونه ای که حتی در مورد ظرفیت این رشته برای تئوری سازی درون زا  تردیدهای جدی وجود دارد. این پدیده در خصوص مسئله یابی، مفهوم سازی و روش شناسی نیز صادق است.

2. اغتشاش مفهومی در مدیریتی انگاری مدیریت آموزشی

براساس یک انگاره تقریبا پذیرفته شده، رشته مدیریت آموزشی در حد یکی از گرایش های دانش مدیریت تنزل می یابد. البته این امر به خصوص در جامعه علمی ایران آنقدر شایع است که تقریبا همه ی مولفین کتاب مدیریت آموزشی در ایران، هنگام ذکر تاریخ تحولات دانش مدیریت آموزشی، عملا به ذکر تاریخ مدیریت پرداخته اند. در حالی که این امر یک سوء تفاهم تاریخی است. پرسش محوری در این زمینه این است که آیا نمی توان از گذشته دانش مدیریت آموزشی، روایتی مستقل از رشته مدیریت ارائه نمود؟ 

2. اغتشاش مفهومی در پارادایم سازی رشته

منظور از پارادایم سازی، توانایی یک رشته در ساخت وعرضه ی هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی های متنوع در درون رشته است. مثلا در روانشناسی و جامعه شناسی می توان به پارادایم هایی استناد کرد. در سایر علوم انسانی نیز این تنوع پارادایمی را می توان مشاهده نمود. لیکن در رشته مدیریت آموزشی تلاش های عمیقی انجام نشده است. بعضی از کوشش های به عمل آمده دراین زمینه عملا قابلیت پارادایم سازی را ندارند. برای نمونه نظریه تونی بوش[9] (2006) در خصوص تفکیک رهبری آموزشی از مدیریت آموزشی  ویا تلاش بعضی از محققین (سیگری و نیلسون[10]، 2003 و سیگری 2010) برای استناد به تحولات تکنولوژیکی به عنوان منشا تحولات پارادایمی در مدیریت آموزشی (پارادایم های گذشته، حال و آینده) از جمله این تلاش های نابسنده برای ایجاد تنوع پارادایمی و یا حتی در حد تنوع مکتبی[11] این رشته محسوب می شوند.

3. اغتشاش مفهومی در داشته های کارگزاران رشته

شواهد نشان می دهند کارگزارن این رشته، به خصوص هنگامی که یک دانش آموخته مدیریت آموزشی (در هر سطح علمی) با این پرسش مواجه می شودکه درباره وجوه ممیز دانایی ها و توانایی ها و مهارت های خود توضیح دهد، معمولا یا دچار لکنت سازه ای می شود و یا آنچه را که برمی شمارد مربوط به حوزه هایی بیرون از رشته  هستند. در واقع آموزه های این رشته در شرایط فعلی در ایجاد و یا انتقال کالای فکری منحصری که قابل عرضه به بازار باشد و مشتریان منتظر داشته باشد، ناتوان است. بخشی از این ناهنجاری مربوط به تلاشهای نابسنده ی پیشینیان این رشته است. در واقع هنگام بازخوانی کتاب ها و مقاله های تربیت شدگان و اندیشه ورزان حیطه مدیریت آموزشی به وضوح می توان این بحران هویتی را ملاحظه نمود.

تئوری مدیریت آموزشی تعمیم یافته(به زعم نویسنده این متن) یکی از راه های خروج از این اغتشاش های مفهومی است. در این سخنرانی قرار است ضمن پاسخگویی به پرسش های زیر، این تئوری معرفی گردد.

1. هسته کانونی دانش مدیریت آموزشی در چارچوب تئوری مدیریت آموزشی تعمیم یافته چیست؟

2. تعریف مدیریت آموزشی در چارچوب تئوری مدیریت آموزشی تعمیم یافته چیست؟

3. قلمرو های مدیریت آموزشی در چارچوب تئوری مدیریت آموزشی تعمیم یافته کدام ها هستند؟

4. کارگزاران مدیریت آموزشی در چارچوب تئوری مدیریت آموزشی تعمیم یافته چه کسانی هستند؟

4. کانون متنوع سازی مدیریت آموزشی در چارچوب مدیریت آموزشی تعمیم یافته کجاست؟

 

 

شیوه استناد: خلخالی، علی (1392). تئوری مدیریت آموزشی تعمیم یافته، مسیرخروج از بحران هویت رشته ای. (سخنرانی منتشر نشده) انجمن مدیریت آموزشی ایران، تهران، زمستان 1392 



[1]Academic Discipline or Field of Study    

[2]Knowledge   

[3]Abbott

[4]Discipline

[5]Endogenous

[6]Exogenous

[7]Differentiation

[8]Individuated

[9]Boush

[10]Sigri, U.,& Nielsson

[11]School of Thought

منبع : خانم سلطاني
نویسنده خبر : كريمي( مسئول سايت انجمن )
تاریخ انتشار : 1392/11/07 - 9:5
سایت های مرتبط
پورتال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
شوراي انجمن هاي علمي ايران
وزارت آموزش و پرورش
پایگاه تخصصی مجلات نور
نمایه رایگان نشریات (مجلات) علمی پژوهشی کشور
کتابخانه ملی ایران
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایرانIRANDOC
آدرس اختصاصی فصلنامه علمی - پزوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی
وب نوشت تخصصی پژوهش علوم اجتماعی
انجمن مديريت آموزشي ايران شعبه استان آذربايجان شرقي
شعبه استان آذربایجان شرقی
سایت نشریه علمی - پژوهشی مدیریت بر آموزش سازمانها
ieaa.ir@morvarid تلگرام انجمن مدیریت آموزشی ایران
سایت نشریه علمی - پژوهشی مدیریت مدرسه..
کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت، اقتصاد و کار آفرینی 10 آبان 1396 مطابق با تاریخ 1 november در کشور تایلند- شهر بانکوک.
کنفرانس بین المللی تحولات در علم، فناوری و مهندسی 11 آبان 1396 مطابق با تاریخ 2 november در کشور تایلند- شهر بانکوک.
دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی، مدیریت اقتصاد و حسابداری 27 تیرماه 1396 مطابق با تاریخ 18 July در کشور فرانسه- شهر پاریس.
سومین کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار به تاریخ 12 مرداد ماه 1396 در دانشگاه علم و فرهنگ.
کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد، توانمندی صنعت جهانگردی در توسعه به تاریخ 16 شهریور ماه 1396 در شهر مشهد.
دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم، تکنولوژی و مهندسی 18 تیر ماه 1396 مطابق با 9 2017July در کشور فرانسه-شهر پاریس .
حمایت علمی و معنوی انجمن مدیریت آموزشی ایران IEAA از کنفرانس سالانه، پژوهش در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی 11 مرداد ماه 1396 تهران -ایران.
حمایت علمی و معنوی انجمن مدیریت آموزشی ایران از ( اولین کنفرانس ملی مطالعات نوین مدیریت در ایران ) - نمایه شده در پایگاه استنادی جهان علوم اسلام (آی.اس.سی) The first national conference on modern management studies in Iran شهریور ماه 25 - 1396 - کرج
حمایت علمی و معنوی انجمن مدیریت آموزشی ایران از ( کنفرانس ملی رویکردهای نوین علوم انسانی در قرن 21 ) National Conference on new approaches in humanities in the 21st « در تاریخ 16 آذر 1396 در رامسر
حمایت علمی و معنوی انجمن مدیریت آموزشی ایران از همایش MEDU2017 TEHRAN, IRAN همایش تحلیل مسائل و تامین منابع مالی در آموزش عالی آموزش🌻🌻🌻🌻
برگزاری ( اولین کنفرانس ملی کاربردی سازی هوش تجاری ) راهکارها و چالش ها، تهران- دانشگاه علم و صنعت ایران- 2 آذرماه 1396، همراه با حمایت علمی و معنوی انجمن مدیریت آموزشی ایران و حضور جناب آقای پروفسور محمد رضا بهرنگی به عنوان عضو کمیته علمی
برگزاری( اولین همایش ملی مدیریت اقتصاد و اقتصاد مقاومتی )تاریخ برگزاری 22 آذر 1396 مشهد، با حضور انجمن مدیریت آموزشی ایران به عنوان حامی علمی و معنوی و حضور محترم جناب آقای پروفسور محمد رضا بهرنگی به عنوان کمیته علمی....
حمایت علمی و معنوی انجمن مدیریت آموزشی ایران IEAA از اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، 23 آذر 1396 در تبریز، تالار وحدت دانشگاه تبریز
انجمن مدیریت آموزشی ایران شعبه استان اصفهان
طراحی و اجرا: شرکت آداک