انجمن مدیریت آموزشی ایران Iranian Educational Administration Association
مشاهده خبر
((خود را پدر مدیریت آموزشی نمی دانم)) سخنرانی جناب آقای پروفسور محمّد رضا بهرنگی، عضو سه درصد دانشمندان جهان، (مؤسسه بین المللی ماركوئيز) در مدیریت و رهبری، و نیز ریاست محترم انجمن مدیریت آموزشی ایران با توجه به این نکته مهم که:  ......
سلام و احترام، لطفا این متن را تا آخر مطالعه بفرمایید. امیدواریم افرادی که از (شایعات بی اساس) لذت میبرند، دست بر داشته و به راه درست هدایت شوند و همیشه به دنبال حقیقت باشند...(( افراد عالم همیشه حقیقت را می شناسند و به دنبال شایعات حرکت نمی کنند)). متن زیر، گزارشی است از سخنرانی جناب آقای پروفسور محمّد رضا بهرنگی، عضو سه درصد دانشمندان جهان، (مؤسسه بین المللی ماركوئيز) در مدیریت و رهبری، و نیز ریاست محترم انجمن مدیریت آموزشی ایران، با توجه به این نکته مهم که:.......((خود را پدر مدیریت آموزشی نمی دانم)) 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 متن اصلی: آقاي دكتر بهرنگي بسم‌الله الرحمن الرحيم. همانطور كه اغلب اطلاع داريد، در دهه های گذشته به جريان امور مديريت آموزشي كشيده شده ام. رشته‌هاي مختلفي را طي كردم، از فوق ليسانس اقتصاد دانشگاه تهران گرفته تا فوق‌ليسانس آموزش عالي در دانشگاه لس‌آنجلس‌ و دكتري علوم تربيتي با تخصص مديريت آموزشي. سعي كردم در این رشته دانشجوي خوبي باشم به اين معنا كه ادبيات علم مربوطه تا آن زمان را كه دانشجو بودم، خوب مطالعه كردم و دكترا گرفتم. کار ساده ای نبود بر اساس اين سوال كه سركارخانم دكتر محسني مطرح كردند كه دوران گذشته و الان كشور و جامعه ما به چه چيزي نياز دارد لازم است بر این محور مديريت آموزشي تعريف كنيم. این كاري بودكه به محض بازگشتم از امريكا در آغازانقلاب اسلامی در سال 1358، در فكر داشتم. كتاب انتظار از دانشگاه که حاصل دو سخنرانیم در تالار وحدت بود توسط دانشجويان دانشگاه تهران در انتقال به تعليم و تربيت اسلامي با عنوان ذكر سوم در 15 هزار نسخه منتشر کردند. ذکر سوم از مجموعه سخنرانی هایی است که تحت عنوان ذكرها بعد از انقلاب در تالار وحدت به صورت سخنرانی ارائه می شد. مفتخر هستم كه آن سال پيشگويي‌هايي را براي آينده دانشگاه ها و آموزش و پرورش كرده بودم. الان به ضرس قاطع بيان مي‌كنم بسیاری ازآنچه كه آنجا پيش‌بيني كرده و گفته بودم، چه به عنوان مضار و چه به عنوان مزايای برنامه‌هاي آن موقع، الان رخ داده است. براي مثال ارتباط بين وزاتخانه‌هاي بهداشت و درمان و وزارت علوم، که توصيه كرده بودم اين كار را نكنند و مسائلي که اکنون پيش آمده را پيش‌بيني كرده بودم. از اينكه اين‌همه ضمیر فاعلی اول شخص را بکار گرفته ام عذرخواهي مي‌كنم. نیازی به معرفي خودم ندارم بلکه قصدم معرفي هدفي است كه داريم و معرفي خدماتي است كه باید برای تحقق اهداف داشته باشيم. اجازه دهيد خودم را از فرایندی که بوجود آمده در مدیریت آموزشی حذف كنم. من پدر مديريت آموزشي ايران نيستم. مدعو همایشی بودم که توسط مرحوم ارفعیان رئیس دانشکده ادبیات تبریز برگذار شده بود. (امیدوارم درست گفته باشم). ایشان طی سخنرانی خود مرا به عنوان پدر مديريت آموزشي ایران ملقب کردند. حدود هزار نفر در سالن حضور داشتند. ازم دعوت كردند رفتم سخنراني كردم، بعد از آن گفتند كه ما ايشان را مي‌خواهيم به عنوان پدر مديريت آموزشي ايران معرفي كنيم. بنده هيچ تقصيري ندارم. اينها چيزهايي عَرَضی و جانبي است. از زمانی که به رشته مديريت آموزشي وارد شدم، قصدم شهرت‌طلبي نبوده است. در سخنرانیم در آنجا گفتم خدارو شكر كه نگفتيد پدربزرگ مدیریت. آموزشي ايران. اکنون کار از پدری گذشته و بايد بگوييم پدر بزرگ مديريت آموزشي. الحمدالله آنقدر جوانها اينجا حضور دارند كه در مديريت آموزشی كار كرده‌اند و می توانند پدر مدیریت آموزشی ملقب شوند. زنده یاد استاد فرهیخته و فقیدم جناب آقاي دكتر محمد علی طوسي کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی را در دانشگاه تهران تأسیس نموده بودند. خدا رحمت كند ايشان را. افتخار دارم که فارغ‌التحصيل اولين دوره از دانشکده علوم تربیتی رشته مدیریت آموزشی به ریاست ایشان هستم و پايان‌نامه‌ام را درمورد سرنوشت فارغ‌التحصيلان دانشكده علوم تربيتي در رشته مديريت آموزشي نوشتم. ایشان کتاب مدیریت و رهبری از کیمبل وایلز را ترجمه کرده بودند و در واقع تنها کتاب درسی دوره کارشناسی ارشد بود. بعد از انقلاب اسلامی به دلیل اهمیتی که در رشته مدیریت آموزشی درک کرده بودم دكتري رشته مديريت آموزشي را به دليلي كه همه آقايان آشنايي دارند، ايجاد كردم. اين كلمه كه من ايجاد كردم، نمي‌خواهم كه اصلاً‌ از بابت آن مزاياي داشته باشم، به اين خاطر كه مجموعه‌اي از رشته‌هاي مديريت زيرنظر آقاي دكتر عبداله جاسبي، رئيس وقت دانشگاه آزاد ايجاد شده بود و در همكاري خود در راه اندازی همه رشته های مدیریت در دانشکده مدیریت و اقتصاد مؤظف شده بودم در نظم دهی به اين مجموعه همکاری نمایم و با استفاده از این فرصت بود که در آن زمان مديريت آموزشي را در مجموعه رشته‌هاي مديريت گنجاندم. دليل صحت عرایضم اين است كه اكنون هم در دانشگاه آزاد اسلامی، رشته مديريت آموزشي رشته ای از رشته های دانشکده مديريت و اقتصاد است، ولي در دانشگاههای دولتی رشته ای از رشته های دانشکده روانشناسی و علوم‌ تربيتي است. اين سند خود بسیار گویا است که افتخار مؤسس دوره دکتری مدیریت آموزشی در ایران نصیبم شده است. مخصوصاً اين را به اين دليل مي‌گويم كه نكند شايعاتي درست شود شایعاتی که پشت سر هر کاری که انجام می دهیم پدید می آید و نمی گذارد روند توسعه ای که داشتیم را پیش ببریم. ما كارهايي كه انجام مي‌دهيم، پشت‌سر آن شايعات مي‌آيد جلوي ما را مي‌گيرد، نمي‌گذارد قدم بعدي را برداريم. كسوت فرهنگي ما اينطور است، اما نبايد در قيد اين چيزها باشيم. هدف ما بهبود يادگيري و توسعه شناخت بچه‌هاي ما در اين جامعه است. این هدف آنقدر اهمیت دارد که نباید خودمان را سرگرم اين موضوعات و سوژه‌ها بكنيم. بنابراين شهرت یافتن به عنوان پدر مديريت آموزشي ايران چنانچه مانع راه پیشرفت این رشته در ایران شود الان اعلام مي‌كنم كه از آن کنار می کشم که مبادا باعث ناراحتي كسي شود، الحمدالله اينجا كساني كه صاحبنظر هستند زيادند. اما علم جديد که توجه به آن در مدیریت آموزشی ضرورت دارد مبتني بر افزايش شناخت و بينش آدميان است. به خاطر نیاز عصر ديجيتال کسب بینش حرف اول را الان در دنيا دارد. بچه‌ها را طوري بار بياوريد كه داراي تفكر و تعقل صحیح و وسيع باشند. همان چيزهايي كه در کتاب ذهنيت فلسفي كه ترجمه كردم آمده است و در مقدمه آن نیز شاخصهایی برای ذهن روشن مدیران نوشتم و ذهن خود اسمیت مؤلف کتاب را با آن سنجیدم. اينكه مدیران باید به مهارت جامعيت فكر، انعطاف‌‌پذير در تفكر و ژرف اندیش باشند كه بتوانند حرف‌هاي نو را در زمينه ساختمند ذهني خودشان جای دهند و بر آن بيفزايند. اتفاقا" این الگوی مهمی برای آموزش و یادگیری شده است. غير از اين باشد دچار تعصب فكري و جمود فكري مي‌شوند و نمي‌توانند رشد فكري پيدا كنند. عرض ‌كنم انعطاف‌پذيري، تعمق يا ژرف‌انديشي و جامعيت حرف خوبي است كه در حدود يك قرن پيش آقاي فيليپ اسميت زده بود و كتابش را ما ترجمه كرديم. اعتقاد دارم اهداف و اصول تعليم و تربيت بیان شده در این کتاب باید به شکل عملياتي دركلاس درس شكل بگيرد، حالا چه دولتي باشد يا خصوصي. كار تعليم و تربيت كار يك نفر نيست. كار يك معلم و راهنما و يك جمع هست. خواصي كه در جمع وجود دارد و باعث رشد همه جانبه فكر مي‌شود مهم است. دراین باره پژوهشهای بسیاری انجام داده ام. از 500 مقاله ام شايد 350 مورد درباره مديريت آموزش و مديريت بر يادگيري است. سرآغاز تحول در کیفیت آموزشی در تمام سازمان‌هايي كه مي‌خواهند مدیریت آموزشی را توسعه دهند درست کردن آموزش‌ و یادگیریشان و یا مديريت آموزش است. يعني براي هر تغيير و تحولي، به خصوص در عصر تغييرات سريع امروزي، مسئله مديريت آموزشي يا مديريت سازماني و ساختاری باید به تقویت کیفیت آموزش در كلاس‌هاي درس و مدیریت آموزش در آن ختم ‌شود. این تغيير و تحول احتياج به آموزش دارد و آموزش معلمان و مربيان در اولویت است. بنابراين دربارۀ شيوه‌اي كه اكنون در دنيا مطرح است كار كرده‌ام و مفتخر هستم از اين بابت كه اين كار كه انجام شده در جامعه ما، در فرهنگ ما اثربخش بوده است. در واقع به خودم مي‌بالم در اين سني كه هستم و اخیرا" بازنشسته شده‌‌ام اگر اين فكر را نداشتم نمي‌دانم چه چيزي مي‌توانستم داشته باشم كه بتواند به من اميد به زندگي ببخشد. شما هم ببخشيد كه من زياد صحبت كردم. ممنونم از شما آقاي دكتر بهرنگي (جمع‌بندي كلي) چند نكته را شایان ذکر می دانم. اولاً چه پتانسيلی در ارتباط با مدیریت آموزشی دارم و شما چگونه مي‌توانيد از خدماتم استفاده نمایید؟ يك پتانسيل كه داريم، آشنایی ما با توسعه مديريت آموزشي در سرتاسر جهان است. به عنوان معاون سازمان جهاني آموزش علوم و تكنولوژي درباره مديريت آموزش و مدیریت آموزشی و مديريت آموزش علوم كاركرده ام. مؤسسه بین المللی ماركوئيز پلاكی با عنوان Who’s who in the world را برايم ارسال كرده كه شايد شما هم داشته باشيد. و طبق آن در فهرست سه درصد مشاهير و دانشمندان جهان در سال 2018 و 2019 نایل شده ام. اين پلاك مي‌گويد در اثر تلاش مداوم زندگي در امر رهبري و مديريت اين پلاك هدیه شده است. اکنون با این مقدمه لازم است پتانسيل موجودم مطرح و مورد استفاده قرار گیرد. اولاً درباره مديريت آموزشي همه صحبت كردند و استفاده كردم. پتانسيل شما هم خيلي بالاست و حيف است كه از آن استفاده نشود. تأكيد بر مديريت آموزش در كلاس درس براي يادگيري است. مديريت يادگيري بايد در ساختار تمامي سازمان‌ها تقويت شود. همه شماها اعتراف كرديد كه مديريت يادگيري براي حفظ كردن و دادن نمره قابل قبول نيست. ساختن آدم يعني ساختن فكرآدم. ساختن فكر مهم است. چگونه مي‌خواهيم فكر را بسازيم. در این راه تأكيدم استفاده از مدیریت آموزش در آموزش همه علوم است. يعني در كلاس وقتي هر درسی را آموزش مي‌دهيم از روان‌شناسي يادگيري استفاده كنيم. صفات رفتاري كه انسان بايد متصف به آنها شود را در كجا می توان آموزش داد. سند مي‌نويسيم با ميلياردها كه هزينه شده است، هنوز نیاز به عملياتي نمودن آن داریم. غیر از کلاس درس و مدرسه دركجا مي‌خواهيد آن را عملياتي كنيد. با چه روش‌هايي؟ بنابراين ما نظريه جديدي داريم كه نظر و عمل را خيلي بهم نزديك مي‌كند، اما در این نظریه عمل بر مبناي علم انجام مي گیرد. هر نظريه‌اي كه شما از هر جاي دنيا بياوريد ما مي‌توانيم آن را پياده كنيم و آثار آن را بر رفتار، منش، فكر، ذهن و شناخت دانش‌آموزان بوجود آوريم. ما صاحب نظريه‌اي هستیم كه تمام شناسه های رشته‌هاي مديريت را در خودش جذب می کند. این نظریه جدید مديريت آموزشي شوخي بردار نیست و یک فرانظريه است. به همه نکات تعلیم و تربیتی ربط دارد و عمل می کند. هم نظر مي‌دهد و هم عمل مي‌كند. مشكلات ساختار سازماني كه اشاره شد برای عمل به هر نظریه ای را داريم. ما چگونه مي‌توانيم تصميم‌گيران را متوجه كنيم كه چنين نظريه‌اي بايد اجرا شود چگونه ما اين كار را انجام مي‌دهيم؟ ديوارهاي بلند آموزش و پرورش و آموزش عالی در تمام سطوح از تحول در کیفیت آموزش در كلاس‌ها جلوگيري مي‌كنند. اشکالات و آسیبهای موجود بیشتر ناشی از اينرسي، كه حركتي ادامه یافته از گذشته هست و بطور لحظه ای بر قدرت بازدارنده اش از تغییر می افزاید. این اینرسی بازدارنده هر مرحله از توسعه انجمن مديريت آموزشی است و هر مرحله از كار را با هزاران مخالف مواجه مي‌کند. انجمن مدیریت آموزشی ایران با همه این مشکلات بدون هيچ خلاف قانوني توانسته به خوبي و موفقیت آمیز پیش رود. اميدوارم همه شما در انجمن مديريت آموزشي برای توسعه رشته عضو شوید و در ارتباط باشيد. موفق باشيد. به گزارش مروارید خنجرخانی مدیر روابط عمومی و سایت انجمن مدیریت آموزشی ایران. www.ieaa.ir...... Ieaa.ir@morvarid.....
لینک مرتبط : https://t.me/joinchat/AAAAAD7heNWvbJbm2qHn7w
منبع : انجمن مدیریت آموزشی ایران
نویسنده خبر : سرکار خانم مروارید خنجرخانی، مدیر مسئول سایت انجمن مدیریت آموزشی ایران
تاریخ انتشار : 1398/08/23 - 0:57
سایت های مرتبط
پورتال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
شوراي انجمن هاي علمي ايران
وزارت آموزش و پرورش
پایگاه تخصصی مجلات نور
نمایه رایگان نشریات (مجلات) علمی پژوهشی کشور
کتابخانه ملی ایران
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایرانIRANDOC
آدرس اختصاصی فصلنامه علمی - پزوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
کارآفرینان پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی
وب نوشت تخصصی پژوهش علوم اجتماعی
انجمن مديريت آموزشي ايران شعبه استان آذربايجان شرقي
شعبه استان آذربایجان شرقی
سایت نشریه علمی - پژوهشی مدیریت بر آموزش سازمانها
ieaa.ir@morvarid تلگرام انجمن مدیریت آموزشی ایران
سایت نشریه علمی - پژوهشی مدیریت مدرسه..
کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت، اقتصاد و کار آفرینی 10 آبان 1396 مطابق با تاریخ 1 november در کشور تایلند- شهر بانکوک.
کنفرانس بین المللی تحولات در علم، فناوری و مهندسی 11 آبان 1396 مطابق با تاریخ 2 november در کشور تایلند- شهر بانکوک.
دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی، مدیریت اقتصاد و حسابداری 27 تیرماه 1396 مطابق با تاریخ 18 July در کشور فرانسه- شهر پاریس.
سومین کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار به تاریخ 12 مرداد ماه 1396 در دانشگاه علم و فرهنگ.
کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد، توانمندی صنعت جهانگردی در توسعه به تاریخ 16 شهریور ماه 1396 در شهر مشهد.
دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم، تکنولوژی و مهندسی 18 تیر ماه 1396 مطابق با 9 2017July در کشور فرانسه-شهر پاریس .
حمایت علمی و معنوی انجمن مدیریت آموزشی ایران IEAA از کنفرانس سالانه، پژوهش در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی 11 مرداد ماه 1396 تهران -ایران.
حمایت علمی و معنوی انجمن مدیریت آموزشی ایران از ( اولین کنفرانس ملی مطالعات نوین مدیریت در ایران ) - نمایه شده در پایگاه استنادی جهان علوم اسلام (آی.اس.سی) The first national conference on modern management studies in Iran شهریور ماه 25 - 1396 - کرج
حمایت علمی و معنوی انجمن مدیریت آموزشی ایران از ( کنفرانس ملی رویکردهای نوین علوم انسانی در قرن 21 ) National Conference on new approaches in humanities in the 21st « در تاریخ 16 آذر 1396 در رامسر
حمایت علمی و معنوی انجمن مدیریت آموزشی ایران از همایش MEDU2017 TEHRAN, IRAN همایش تحلیل مسائل و تامین منابع مالی در آموزش عالی آموزش🌻🌻🌻🌻
برگزاری ( اولین کنفرانس ملی کاربردی سازی هوش تجاری ) راهکارها و چالش ها، تهران- دانشگاه علم و صنعت ایران- 2 آذرماه 1396، همراه با حمایت علمی و معنوی انجمن مدیریت آموزشی ایران و حضور جناب آقای پروفسور محمد رضا بهرنگی به عنوان عضو کمیته علمی
برگزاری( اولین همایش ملی مدیریت اقتصاد و اقتصاد مقاومتی )تاریخ برگزاری 22 آذر 1396 مشهد، با حضور انجمن مدیریت آموزشی ایران به عنوان حامی علمی و معنوی و حضور محترم جناب آقای پروفسور محمد رضا بهرنگی به عنوان کمیته علمی....
حمایت علمی و معنوی انجمن مدیریت آموزشی ایران IEAA از اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، 23 آذر 1396 در تبریز، تالار وحدت دانشگاه تبریز
انجمن مدیریت آموزشی ایران شعبه استان اصفهان
انجمن محترم مدیریت ایران
حمایت علمی و معنوی انجمن مدیریت آموزشی ایران، از سیزده امین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک 28 آبان ماه 1398- برگزار کننده محترم همایش، انجمن مدیریت راهبردی ایران, نیز با حضور ریاست محترم انجمن مدیریت آموزشی ایران، عضو محترم، کمیته تخصصی کنفرانس، جناب
طراحی و اجرا: شرکت آداک